بازیجوبازیجو، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 30 روز سن داره

مرجع اسباب بازی و سرگرمی

اسباب بازی و کودکان

1393/3/6 14:06
نویسنده : علیجانی
1,173 بازدید
اشتراک گذاری

با پیشرفت تکنولوژی عروسک ها هم تغییر کردند و مواد اولیه آنها به پلاستیک و پارچه تغییر کرد و کم کم از باطری در آنها استفاده شد. و امروزه عروسک ها می توانند صحبت کنند ، حرکت کنند، حتی صداها را تشخیص دهند .با وجود تمام تغییراتی که در آنها به وجود آمده هنوز هم تمام بچه و کودکان در سر تاسر دنیا با آنها بازی میکنند.

همه ما در کودکی  با اسباب بازی های مختلفی بازی کردیم .اسباب بازی علاوه بر اینکه به عنوان سرگرمی استفاده می شود می تواند از همان سنین پایین ابزاری برای آموزش کودکان باشد .هر گونه وسیله ای که کودکان با آن بازی  کنند و سرگرم  شوند را می توان اسباب بازی نامید.

اسباب بازی و عروسک از زمانهای بسیار قدیم در تمام کشور ها وجود داشته . اولین عروسک ها از موادی که در طبیعت وجود داشتند مانند سنگ ، سفال و چوب ساخته می شدند. هزارن سال پیش کودکان مصری با عروسک هایی بازی میکردند که از سنگ ، چوب وسفال  درست می شده و از کلاه گیس به عنوان موی آنها استفاده می شده.در یونان و رم باستان کودکان با عروسک هایی از جنس موم یا چوب و وسایلی مانند یو یو وتیرو کمان  بازی می کردند.

تحقیقات نشان می دهد عروسک ها و اسباب بازی ها در رشد جسمی ، ذهنی ، احساسی و اجتماعی کودکان تاثیر قابل توجهی  دارند البته باید در انتخاب اسباب بازی و عروسک ، با توجه به سن و جنسیت کودک دقت کرد .

اسباب بازی های مخصوص نوزادان معمولا رنگی و به اشکال مختلف هستند که از این طریق نوزاد اولین شناخت خود را از رنگ های اطراف پیدا میکند .در سنین بالاتر بازی های فکری و پازل ها به تقویت ذهنی کودک کمک می کنند.

اسباب بازی های دختران و پسران با هم متفاوت است.تحقیقات نشان داده تا ۱۸ ماهگی هر کدام از نوزادان نا خود آگاه  به اسباب بازی های مخصوص جنسیت خود روی میآورند ولی از ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی گاها دیده میشود که مثلا دختر ها به سمت اسباب بازی های پسرانه مثل ماشین می روند و عکس این موضوع در مورد پسر ها نیز صادق است.که البته خانواده ها نسبت به این حرکت به خصوص در مورد پسر ها عکس العمل نشان می دهند.و دکتر ها توصیه می کنند بخصوص در مورد پسرها اطراف کودک خود را از اسباب بازی های پسرانه پر کنند و عروسک و امثال اینها را برای کودک پسر خود نخرند.

عروسک بی بی برن

برای محققان این سئوال مطرح است که چرا نوزادان دختر به سمت اسباب بازیهای دخترانه و پسر ها به سمت اسباب بازی های پسرانه می روند. آیا خانواده ها باعث می شوند و یا غریزی است. در این زمینه تحقیقاتی روی گونه ای از میمون ها انجام شده.تعدادی عروسک و ماشین در اختیار ۴۴ میمون ماده و ۴۴ میمون نر قرار دادند. با توجه به زمانی که این میمون ها به بازی با این وسایل اختصاص دادند محققان به نتیجه ای رسیدند که هنوز دلیل آن را نمی دادند .میمون های ماده بدون هیچ آموزشی به بازی با عروسک ها و میمون های نر به بازی با ماشین و جلو و عقب کشیدن آنها  پرداختند.

اسباب بازی می تواند به شکل وسایل نقلیه مثل انواع ماشین ها ، هواپیما ،هلیکوپتر و.. و یا به صورت پازل و بازی های فکری و یا به صورت عروسک حیوان یا انسان باشد . بزرگسالان نیزاز برخی از این عروسک ها به عنوان وسایل تزیینی استفاده می کنند و از بازی های فکری لذت می برند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)