بازیجوبازیجو، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه سن داره

مرجع اسباب بازی و سرگرمی

اسباب‌بازی ها دخترانه یا پسرانه ؟

1393/4/29 18:28
نویسنده : علیجانی
526 بازدید
اشتراک گذاری

 بدون حضور بازی با عروسکها، خاله بازی و اسباب بازی هایی مانند جارو، ماشین لباسشویی، آشپزخانه های شیک و مدرن و در آنسوی داستان، اسباب بازی هایی چون ماشین، کامیون، قطار، هواپیما و غیره که اسباب بازی هایی پسرانه به حساب می آیند. انگار خاطرات کودکانه ما، چیزی کم دارد.

کودکانه هایتان را که مرور می کنید، امکان ندارد، حضور اسباب بازی محبوب احساس نشود و آنرا در گذر روزهایی شاد و بی دغدغه به نام خردسالی به یاد نیاورید!

محققان امروزه تاکید می کنند که نگاه به اسباب بازی ها نباید به جنسیت کودکان معطوف شود. نباید به دختر یا پسرتان متذکر شوید که با چه وسیله ای خود را سرگرم کند! اسباب بازی ها نیز مانند علایق کودکان، کاملا شخصی هستند و لزوما ارتباطی با جنس آنها ندارند. در کنار دخترانی که دوست دارند با پوشک، عروسکشان را تعویض کنند، هستند دخترانی که دوست دارند از سقف اتاقشان هواپیما آویزان باشد و برعکس در کنار پسران تفنگ به دست و عاشق تیر اندازی.

 هستند پسرانی که دوست دارند مادرانشان را به اتاق خود دعوت کرده و برایش کیک بپزند. شاید همه ما فکر کنیم که دختران از عروسک بیش از قطار یا کامیون لذت می برند، اما نتایج تحقیقات خانم النا جانینی نشان می دهد که کودکانی که در محیط هایی آزاد مثل مهدکودک که اجباری برای بازی با اسباب بازی های دخترانه یا پسرانه ندارد همگی بدون استثنا به صورت تصادفی اسباب بازی انتخاب می کنند و به بازی مشغول می شوند. اما بعد از سه سالگی هشتاد درصد دختران عروسک و لوزام آشپزخانه و پسران اتومبیل و تفتگ و غیره را انتخاب می کنند. این سن همان آغاز آگاهی کودکان از جنسیت خودشان است که متاسفانه سایه مرزبندی های تبعیض آمیز جامعه در این مسئله کاملا آشکار است. این اجبار و تلقین به کودکان برای انتخاب اسباب بازی های متناسب با جنسیت شان ظلمی بزرگ به هر دو جنس و تبعیضی آشکار بین دختران و پسران است.

دنیای اسباب بازی ها برای هر دو جنس، دنیای جذاب محسوب می شود به شرط آنکه در ساخت و پرداخت آن دخالت بزرگسالانه ای وجود نداشته باشد.

اجازه بدهیم کودکانمان، گذشته از دختر یا پسر بودن، در ساخت خاطرات اسباب بازی هایشان سهیم باشند و از آن لذت ببرند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)