بازیجوبازیجو، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 19 روز سن داره

مرجع اسباب بازی و سرگرمی

آشپزخانه­ اسباب­بازي با غذا و ظروف غير واقعي

1392/10/6 10:05
نویسنده : علیجانی
532 بازدید
اشتراک گذاری

دو ساله­ها عاشق تقليد چيزهايي هستند كه در دنياي واقعي مي­بينند و دوست دارند براي خودشان نقش­هاي مختلفي را بازي كنند. با فراهم كردن وسايل مناسب  و فضاي كافي ، محل را براي نمايش تخيلي و تقليدش آماده كنيد (و هنگامي كه به تدريج بازي با بچه­هاي ديگر را شروع مي­كند اين اجازه را به او بدهيد مهارت­هاي اجتماعي اش را از اين راه تقويت كند).

ابتدا ممكن است بخواهيد كه با چند پيشنهاد مناسب به او كمك كنيد شروع كند. «بياسالاد درست كنيم. براي اينكار گوجه فرنگي و خيار و سس لازم داريم». از چيزهايي كه در آشپزخانه­ اسباب­بازي وجود دارند به عنوان راهنما استفاده كنيد يا از اشياي بي خطري كه در آشپزخانه­ خودتان داريد به عنوان اسباب و مواد لازم استفاده كنيد. اگر در آشپزخانه­ اسباب­بازي او چيزي درست كنيد و بعد غذاي واقعي را در آشپزخانه­ خود آماده كنيد احساس فوق­العاده­اي به او دست مي دهد ! خيلي مستقيم افكار او را وارد كار كنيد(كودك با اين روش بيشتر مي آموزد): «مي­خوايم سالاد درست كنيم. بعدش بايد چيكار كنيم؟» ببينيد چه مي­گويد. اگر مجبور شديد هميشه مي­توانيد بگوييد: «اوخ! يه چيزيو فراموش كرديم!».

يك كتاب آشپزي كودكان بگيريد و چند مورد از دستورهاي آشپزي آن را در خانه امتحان كنيد. بچه­ها هم به اندازه­ بزرگترها دوست دارند كه عكس نتيجه­ نهايي را ببينند پس سعي كنيد كتاب­هايي پيدا كنيد كه عكس­هاي رنگي داشته باشند.

آشپزي در كنار هم يك فرصت طبيعي را فراهم مي­كند كه درباره­ اقدامات بهداشتي هم مواردي را به كودك يادآوري نماييم. «قبل از اينكه شروع كنيم، ما هميشه يك كار خوب انجام مي­دهيم يني دستامونو ميشوريم تا غذايي كه مي­خوايم بعداً اونو بخوريم آلوده نشه». درباره­ي ضرورت پخت كامل غذا، مراقبت از موها در هنگام پخت غذا و ساير موارد هم صحبت كنيد.

همزمان با رشد و تكامل مهارت­هاي مغزي و حافظه­ كودك و پيرويش از دستورات، اين فرصت را به او بدهيد كه اين كارها را در زمان­هاي ديگري هم امتحان كند مثلاً وقتي كه در سوپرماركت هستيد. پيش از دستور دادن از جملاتي مانند اين جملات استفاده كنيد: «من متوجه شدم كه تو درست كردن سالاد خيلي خوبي. مي­توني كمكم كني چيزايي رو  كه براي درست كردنش لازم داريم  پيدا كنم؟»

نمونه وسایل خانه و خاله بازی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)